20100913

Semester 2010 - Köpenhamn


Så satte vi oss i bilen på väg mot vårt grannland, dagen skulle innehålla både Köpenhamnsbesök, resa till Århus och sist men absolut inte minst konsert med Mark Lanegan.
Framme i Köpenhamn satte vi oss åter i en turistbåt och åkte på guidad tur över vattnen i den danska hufvudstaden. Solen strålade mot oss och vi hann med att se mycket på relativt kort tid!

En fantastisk tur var det, men tyvärr med en besvikelse. Den lille havfrue satt inte på sin plats. Hon var utlånad till Shanghai för tillfället.. Får man verkligen göra så mot oskyldiga svenska turister??

Måste bara visa denna bild, någon har lyckats sätta fast en napp i lejonets gap. Lejonet finns på en av otaliga broar i Köpenhamn och jag kan inte förstå hur man fått dit den eftersom det var långt både från vattnet och från gatan ovanför. Oavsett hur fick vi oss ett gott skratt!


Tillbaka inne i Nyhavn fanns Danmarks smalaste hus, sött men hur praktiskt kan det vara att bo där? Här passade vi på att äta lunch, jättegod fisk. Jag drack också det absolut dyraste vatten jag någonsin druckit (och förhoppningsvis någonsin kommer dricka). Ett vanligt dricksglas med vatten innehållande några bubblor, men ingen is och ingen citron, för 40 danska kronor. Maten kostade 78, vilket säger lite.


Så gick vi en lång skön promenad på Ströget och jag fick en pratstund med världens längsta man. Jag är glad att slippa bära den titeln, och den kroppen...

Inga kommentarer: