20100910

Nedräkningen fortsätter...

40 dagar kvar idag, sedan ska liten komma är det sagt. Idag är också dagen då föräldrautbildningen startar. Spännande, roligt och lite nervöst. Undra om man känner någon av de andra som ska vara med? Hoppas i alla fall att det finns någon man klaffar med på riktigt så man kan umgås på dagarna med de små.

Jag har lovat att berätta vad som händer under en föräldrautbildning så det återkommer jag med senare. Vet redan nu att vi ska se en film om förlossningen antingen idag eller nästa fredag, det avslöjade min fantastiska barnmorska i onsdags. Så skönt att ha förtroende för henne, känna att hon bryr sig och verkligen vill hjälpa en igenom en av de absolut största händelserna i livet. (Kan man förresten kalla en 40 veckor lång period för en händelse?)

Bebisen i min mage är inte så lugn som den i bubblan, inte har den så mycket plats heller. Den trycker mest hela tiden både på revbenen och urinblåsan, samtidigt som den sparkar och pressar utåt högersida med sina fötter. Allt som oftast får den också hicka, små rytmiska rörelser som känns där barnmorskan säger att bebisens rygg befinner sig. Svårt att förklara hur det känns, men ungefär som när man själv har hicka fast i mycket mindre skala och väldigt lokalt. Jag myser och njuter hela tiden, att vara gravid är något som alla borde få vara med om!

Inga kommentarer: