20100909

Semester 2010 - Malmö

Efter frukosten gick vi direkt ut på promenad till gamla kyrkogården som ligger väldigt centralt. Så mysigt att gå vandra omkring och se alla gamla gravar, många personer som betytt mycket för samhället under sin samtid och i vissa fall även efter sin levnad. Kyrkogården omringas på några sidor av en kanal och vyerna är vackra, mitt inne i storstaden..
Mitt bland alla gamla gravar, de flesta från 1800- eller början av 1900-talet, fanns denna som fångade min uppmärksamhet. "Här vilar tangomästaren". En, gissar jag, argentinsk man som dog 2009. Förr var det vanligt med olika titlar på stenarna, men detta har nästan försvunnit. Undrar vad det skulle stå på min gravsten? Vad vill du att det ska stå på din?


Efter promenaden blev vi turister på riktig och åkte "sightseeing by boat". En tur på ungefär en timme runt på kanalerna i Malmö centrum. Man han med att se högskolan, färjeläget, Kockums fabriker, Turning Torso (ser man iofs överallt ifrån), Slottet Malmöhus, flera olika parker och många andra spännande platser.

Gick sedan på promenad igen, skulle vara spännande att veta hur långt vi gick dessa dagar. Drack kaffe i slottsträdgården och tittade på allt som växte där. Rosor, andra blommor och massor av örter och grönsaker.

Sist men inte minst gick vi ut till Turning Torso och Västra hamnen. Tittade på husen och på utsikten mot bron och Öresund. Jag hann med att doppa tårna i havet och kunde konstatera att det var inte badtemperatur längre! Kvällen avslutades sedan med många, sköna timmar på en uteservering på Lilla Torg med god mat och det absolut bästa sällskap man kan ha, nämligen min älskade J!

1 kommentar:

josse sa...

Åh vad fint!!!

Läste en rolig sak alldeles nyss som du å johan kan sitta å "kryssa i" ... http://youngandpregnant.blogg.se/2010/september/test-for-kul-pojke-eller-flicka.html#comment

puss