20100913

Föräldraträff

Jag utlovade information om vad som händer på våra föräldraträffar, det som jag förut felaktigt kallade föräldrautbildning. Barnmorskan menade att det absolut inte är någon utbildning, för föräldraskap kan man inte utbilda i, bara diskutera kring..


Vi var sex par där, det visade sig att vi "känner" (i bemärkelsen vet vilka de är) tre av de andra paren. Bland annat fanns där en gammal granne till mig och J:s fotbollskompis, roligt tycker jag! Så fick vi dela upp oss blivande mammor och pappor för sig och prata om vad vi vill ta upp under träffarna eftersom BM vill att det är våra funderingar som ska behandlas.
Därefter berättade BM lite om graviditetens sista veckor och sedan fick vi göra en lite flummig, men ganska bra uppgift. Man fick bland en massa olika bilder välja den eller de som man tyckte representerade ens känslor inför förlossning oc
h föräldraskap bäst. Sedan berättade vi varför vi valt bilden och pratade lite om våra känslor och tankar.


Efter lite kaffe såg vi en film som skulle visa hur kompetenta nyfödda barn är, och kanske även lite vad man kan vara med om den första tiden. Sista stunden ägnades åt andning och avslappning. Kvinnorna fick sjunka djupt ner i varsin saccosäck och sedan andades vi alla i kör. Jag förstår att det är jättebra att öva (och är verkligen glad att vi får chansen) men jag höll på att brista ut i gapskratt när tretton fullvuxna människor satt i ring och flåsade. Fick koncentrera mig allt jag kunde på min egen andning för att inte brista.

2 kommentarer:

Malin sa...

haha, jag skulle vilja se den där ringen med flåsande människor! =) Men det låter ändå väldigt intressant, måste kännas ganska tryggt att diskutera med andra tjejer i samma sits, säkerligen hade ni liknande tankar och orosmoment =)

Linas sa...

Det känns verkligen jättebra, bara att höra att fler funderar och tänker kring samma frågor som man själv gör är lugnande eftersom man då vet att man inte är konstig.
Vill du se ringen så får du smyga utanför familjecentralen vid halv fyra fyra på fredagar och kika in genom rutorna så kanske du har tur!!