20080404

På jobbet igen. Kollade precis arkivet och insåg att jag måste jobba väldigt mycket. Iaf så bloggar jag ofta på just jobbet.
Jag sitter här och tänker, längtar till norrland.
Varför är en lång historia men här kommer den. Såg på aktuellt tidigare ikväll ett inslag om Pajala och ett nytt gruvprojekt där. I repotaget visade de pajalas gymnasiekola vilket ledde till att jag och Johan började prata om laestadianismen då skolan heter just laestadiusskolan.
Johan hade inte så stor koll och jag insåg snabbt att jag var nästan lika okunnig. Så för att bota denna okunskap har jag nu sökt på internet och läst en del. Jag kan fortfarande inte säga att jag vet allt, men betydligt mer än tidigare ikväll. En av länkarn jag hittade visade sig handla om samer och jag läste vidare. På sidan kunde jag läsa allt möjligt och det gjorde jag. Men det som mest fångade min uppmärksamhet var bilderna.


Det är ju så vackert, norrland alltså. För det är här som min långa tankevandring är just nu. Hela den underbara naturen. Jag tänker på mitt år där uppe, vart man än kom så fanns det alltid något att fästa blicken på. Visst är det mycket skog och många sjöar. MEn ändå, ingen plats ärä någon annan lik och jag var helt betagen. Är det än faktiskt.
Jag hoppas på att få med mig Johan upp för att få uppleva midnattssolens land tillsammans med honom. Kanske vandra i fjällen, se torneälvens klara vatten, uppleva höga kusten och så vidare och så vidare. Jag längtar.

Inga kommentarer: