20080405

dialekter

Ok, det här är inte "apropå det" i Christer i P3. Men just nu så associerar jag väldigt mycket.
Kom att tänka på alla härliga människor jag mötte i Norrland. Även om de var(är) så mycket mer så kom jag attt tänka på deras dialekter. Givetvis tänker jag vidare på dialekter i stort och kommer då på en väldigt rolig hemsida. Den tycker jag att alla skulle kolla in och framför allt ta sig tid att lyssna lite.
http://swedia.ling.gu.se/snabbmeny.html

om jag får rekomendera så tycker jag att du ska lyssna på:
Piteå- äldre man
arjeplog- yngre kvinna
orsa- äldre man
floby- äldre man

Det är så häftigt med dialekter, att vi i Sverige som inte är ett speciellt stort land kan prata så olika att det är nästan omöjligt att förstå. Jag älskar dialekter. Vissa är vackra att lyssna på, de är rytmiska, har skön melodi och lagom många obegripliga ord. Andra är med obegripliga, låter gnälliga, grötiga eller "bonniga".
Men oavsett hur de låter så älskar jag dem på ett sätt. Det ger personlighet att prata med dialekt. Det är ett värdefullt kulturarv från generationer före oss och kan faktiskt lära oss nya saker. Ord som genom en ny dialektal form får en nyanserad betydelse till exempel.
Så jag tycker att vi ska återinföra dialekter i sverige. Låt dem få ta plats i Tv, tala dem hemma och skäms inte för dem!

Inga kommentarer: