20100529

Kommentarer

Vad kommer det sig att många, nästan alla som en gång varit gravida måste komma med kommentarer som man inte alls vill höra?
Härom dagen pratade jag med en kvinnlig släkting som själv fött flera barn, och därmed har erfarenhet av att vara gravid. Hon gratulerade och frågade sedan hur jag mår. Jag svarade helt ärligt att jag mår bra och allt är fint.
I alla andra fall förväntar man sig att den man pratar med blir glad för det, men när man är gravid så kommer kommentaren genast:
"Vänta du bara, det kommer. Du ska se att det kommer."
Och det kanske är sant. Jag är övertygad om att det kommer kännas mer besvärligt när magen blir större. När man knappt kommer åt att knyta skorna och liknande saker som säkert inträffar. Men måste man påminna om det? Kan man inte i stället säga: "Va skönt att höra att det går så bra, att du får må bra och vara pigg!"
Är det någon där ute som vet vad som orsakar dessa kommentarer? Förklara gärna för mig, och om jag någon gång snuddar vid att fälla liknande kommentarer ge mig gärna en käftsmäll så jag låter bli.

1 kommentar:

Malin sa...

Jag tycker i alla fall att det är underbart härligt att du mår bra! Tycker det verkar så spännande! =)