20100322

Hamburgare

Då J har hushållets enda kamera med sig till espania i veckan riskerar det att bli ont om kort i mina inlägg. Därför kommer här ett litet mattips med bilder tagna för någon månad sedan. En maträtt som blir väldigt, väldigt god när man bemödar sig med att göra den från början. Det är också en maträtt som är väldigt enkel att göra från början, men som oftast äts i halvskabbiga färdigvarianter.


Ja, jag pratar om hamburgare. Helt vanliga enkla hamburgare. Blir så mycket godare om man lägger några få minuter på att rulla/krama hamburgare av 100% nötfärs istället för att dyka ner i frysen på närmaste matbutik. Bara att välja lagom mängd färs, forma till rätt form, steka och krydda.


Den här omtalade dagen valde jag dessutom att baka egna hamburgerbröd, trots att J var lite skeptisk från början. Här kommer receptet:

50 g jäst
50 g smör
5 dl lättmjölk
1 msk strösocker
1 tsk salt
12-13 dl vetemjöl

Finfördela jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölk, socker och salt. Låt blandningen bli 37 grader (fingervarm) och häll den över jästen. Rör tills jästen löst sig.
Tillsätt det mesta av mjölet och arbeta till en smidig deg. Strö över mjöl. Jäs under duk cirka 40 minuter.
Ta upp degen på mjölat bord och dela degen i 16 bitar. Forma runda bullar. Kavla eller platta till dem med handen till tunna, platta, runda kakor. Nagga med gaffel. Jäs under duk cirka 30 minuter. Sätt under tiden ugnen på 225 grader.
Pensla bröden med mjölk och strö på 2 msk sesamfrön. Grädda bröden mitt i ugnen i 10-12 minuter tills de fått fin färg. Låt svalna, klyv dem och njut tillsammans med hemmagjorda hamburgare!!!

På bilden använde jag linfrön istället för sesamfrön eftersom jag ville tömma min påse.

Inga kommentarer: