20100218

Palmen

Nu är det snart vår och när som helst börjar min palm att växa, palmen heter Amorphophallus rivieri eller Djävulstunga och är jättehäftig. Min palm är ett arv från farmor och den är säkert tio eller kanske till och med femton år gammal. Varje höst skrumpnar den ihop så att bara rotknölen blir kvar, jag brukar beskriva den som en potatis, men det är inte en jättebra beskrivning eftersom den är stor som flera stycken bakpotatisar. Någon gång på vårvintern börjar den sedan att växa igen och när den når fullhöjd är den nästan i takhöjd. Det är alltså inte en liten smidig växt jag har, utan en riktigt stor, men jag tycker jättemycket om den ändå!

Några dagar efter att den börjat växa förra året var den så här hög.

Den har inte börjat växa än som tur är, jag hoppas att den väntar tills vi har flyttat. Men pappa som har en likadan fast mindre har två år i rad haft oturen att palmen gått i blom. Jag säger otur fast det blir en jättehäftig blomma, för det luktar kadaver om den. Som tur är varar det bara i några dagar innan den vissnar ner och palmen växer upp istället.

Jag har läst att namnet 'Amorphophallus rivieri' betyder 'vanskapt penis', och när man ser blomman kan man faktiskt förstå varför.


Nu är det bara att vänta ett litet tag till så ska ni sedan få följa palmens årscirkel tänkte jag.

Inga kommentarer: