20110125

Amningens vara eller icke vara

Läste förut att Orlando Blooms fru orsakat stora rubriker världen över genom att publicera en bild på sig och den nyfödda sonen. Orsaken? Hon ammar på bilden. Debatter har blossat upp både här och där angående om det är okej att amma på offentliga platser eller ej. Frågan jag ställer mig är vad alternativet är. Ska mammor som väljer att föda upp sina bebisar på bröstmjölk stanna hemma inomhus under den perioden? Jag har i alla fall inte lyckats programmera Tyra till att vakna och vara hungrig på av mig förutbestämda tider, och inte lyckas jag distrahera henne med annat under någon längre stund när hon är hungrig heller.

Vissa menar att det skulle vara stötande, obehagligt, äckligt eller till och med onaturligt(!) att se ett litet barn äta från sin moders bröst och att det därför inte skulle få ske på offentliga platser. Vad är det som är så jobbigt? Kändisarna visar större del av sina bröst när de äntrar röda mattan iförda galaklänningar än jag gör när jag ammar. Jag visar mer bröst en dag på stranden än jag gör när jag ammar. Kanske är det för att bröst dolda/uppvisade i en djup urringning eller i en bikini anses sexuella medan bröst i en amningssituation inte får ses som sexuella och människor därför inte vet hur de ska bete sig (trots att det knappt syns någon bar hud bakom barnets huvud).

Jag tror att det framgår ganska klart att jag anser att mitt barn ska få mat när hon är hungrig oavsett vart vi befinner oss (nästan iaf). Jag är inte pryd för fem öre och bryr mig inte om ifall någon skulle få se mina bröst, men försöker alltid visa hänsyn till de som finns omkring mig. När jag vet att jag kan komma att behöva amma offentligt väljer jag kläder utifrån det plus att jag kanske sätter mig lite i utkanten så att säga. Och om någon tycker att det är jobbigt trots det, ja då är det deras problem faktiskt.