20100921

Varför krångla till det?

Många undrar säkert varför jag som förstagångsmamma väljer att försöka använda tygblöjor. Varför krångla till det i onödan liksom?
Vi tycker det är viktigt med miljön J och jag. Vi vill göra allt vi kan för att minska påfrestningarna och påverkan på jordklotet och detta är en del. Vi har även valt att köpa begagnad barnvagn, skötbord, spjälsäng, badbalja och babysitter till nytillskottet. Men nu det blöjorna det handlade om.
För visst innebär det extra arbete med att tvätta blöjor istället för att trycka med foten på pedalhinken och slänga de använda blöjorna. Men med tanke på att det i Sverige används ca 414 miljoner blöjor varje år, eller ca 5000 blöjor per barn (under hela blöjperioden), så känns det för mig överkomligt att tvätta lite för att minska sopberget.
Man har också med forskning visat att de flesta barn som använder tygblöjor har en kortare blöjperiod än de med engångsblöjor eftersom de blir mer medvetna om sina kroppsutsöndringar.

Hela dagen idag har jag haft en sång rullande i mitt huvud. En sång som vi alltid sjöng med skolan på FN:dagen. Texten lyder: "Jorden är vår, men bara som ett lån. Jorden är vår, men bara som ett lån. Och det man lånar ska man lämna tillbaks likadant som det en gång var."
Eftersom vi faktiskt lånar jorden från våra barn och barnbarn känns det självklart att försöka göra medvetna val för att minska min klimatpåverkan.

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag tycker att ni tänker väldigt klokt när ni väljer att använda tygblöjor. Det är inte alls så jobbig som många tror, och jag vet av erfarenhet att blöjtiden blir kortare, till nytta för både barn och föräldrar. kramar Mor