20100120

2000- tal




Jag erkänner att jag har låtit mig inspireras av andra bloggar, och att det snart har gått en månad in på 2010. Men här kommer den än då, min egna 2000-tals resumé.

2000: Ett år som innebar många tågresor. Jag och Jossan åkte till Borås för att träffa Stina, när inte hon kom hit förstås. Dessutom hade jag två kusinbarn som var yngre än året, dessa fick mycket tid, kärlek och uppmärksamhet från mitt håll. Jag bar glasögon och hade fortfarande relativt kort hår, efter en period med "Robyn-frisyr". (bilderna visar: Isak, den omtalade trion i Stinas gula rum.)

2001: Jag konfirmerades i Pingstkyrkan och tillbringade allt mer tid där. Åkte till Visby på sommaren med en massa kompisar. (bilden visar: mig och lillasyster på min konfirmation. Jag var otroligt läcker iklädd vit långskjorta, vitt linne med länkar i sidorna och en lila kjol. Dessutom skulle jag prompt ha lugg, vilket inte blir bra i mitt lockiga hår.)
En kväll i november kom hela familjen hem och möttes av att vår 25 meter höga Poppel hade ramlat omkull och landat endast ett par centimeter ifrån kaninburen.

2002: Sista våren i grundskolan. Jag åkte till Polen, på resa i förintelsens spår. Jag började gymnasiet och mycket tid spenderades i kyrkan och med kompisarna. Under hösten separerade mamma och pappa. (Alla mina kort ligger nerpackade i lådor inför flytten och jag hade inga i datorn, tyvärr.)

2003: Vi flyttar från huset och blir stadsbor. Iofs smidigare att ta sig till skolan och kompisarna, men så jag vantrivdes i lägenhet. (bilderna visar: Huset i Ugglum och mig själv när jag målar möbler inför flytten.)

2004: Nordic i Göteborg, jag blir ännu mer såld på Ny Generation än jag var tidigare. Jag fyller arton och tar mitt efterlängtade körkort. Jag spelar för första, och enda, gången på ett bröllop.

2005: Året startar med flytt från lägenhet till ett litet hus i utkanten av stan. Hela våren laddas det för studenten. I början av Juni smäller det så med student och bal! Jag närvarar vid två bröllop under sommaren, mina kusiner Karin och Robert gifter sig på varsitt håll. I augusti börjar nästa äventyr, Ny Generation. Jag flyttar till Umeå och jobbar tillsammans med Hanna, Cissi och Therese i hela norra Sverige! (bilderna visar: mig som student, mig uppklädd för bal, alla kusiner (på mammas sida) på min kusins bröllop och "Umeåteamet" på skandinavium.

2006: Under våren hinner vi med många resor, bland annat en till Arjeplog där jag försöker åka snowboard. Det hela slutar med gipsad arm. Under sommaren bor jag hemma hos pappa innan jag flyttar till Göteborg tillsammans med Madde, Lovisa och Madelene för att jobba med Ny Generation ett år till, nu i västra Sverige. (bilderna visar: mig och snowboarden, min gipsade arm och mig i strömstad under hösten.)

2007: Under våren bor jag i Göteborg, men reser massor, mest hela tiden faktiskt. Vinterbröllop en gnistrande februaridag, ytterligare en kusin. Så kommer sommaren, jag flyttar hem till mamma och börjar jobba som kyrkogårdsvaktmästare. Det är fantastiskt roligt att gå till jobbet och det pirrar mer och mer i kroppen allteftersom veckorna går. Så kommer den 28/7 och det blir hjärtat och jag!! Under hösten jobbar jag i Pingstkyrkan som barn- och ungdomsledare, ett vikariat som tar slut vid nyår. Två bröllop hinner jag/ vi med under året. (bilden visar mig och hjärtat (som inte vill vara på bild).)

2008: Efter någon månad av arbetslöshet får jag jobb som personlig assistent, ungefär samtidigt som jag och hjärtat skriver på hyreskontraktet för den gemensamma lägenheten. Vi flyttar in några veckor senare! Vi åker till Stockholm på Alicia Keys- konsert. I början av maj går farmor bort, hastigt och oväntat, och jag saknar henne fortfarande varje dag. Jag och hjärtat har fyra veckors semester tillsammans, min första riktiga semester någonsin! Under hösten går också moster Harriet bort, alldeles för tidigt. (bilderna visar: Lägenhetens planlösning, J på en klippa vid havet och älskade farmor.)

2009: Var året då jag blev av med jobbet, bestämde mig för att börja plugga. Under sommaren jobbar jag som kyrkogårdsvaktmästare och sedan är det lärarprogrammet på distans från Högskolan Dalarna som gäller. Jag och hjärtat har varit på Håkan Hellström-konsert och Ålandskryssning. Jag sprang tjejmilen (på 1:03:47) och så var det bröllopens år. Totalt blev det fyra stycken. Största händelsen var ändå 28/7, tvåårsdagen, då vi förlovade oss i soluppgången!!! (bilderna visar: Förlovningsringarna och ett bröllopshäfte.)

Inga kommentarer: