20091124

kaos

Jag skriver hemtenta i veckan och hela mitt huvud är kaos. Tänk så lätt livet var när man hade matteläxa till torsdagar och läsläxa till tisdagar. De här uppgifterna tar kål på mig. Jag får sådana höga krav på mig själv (ja, jag kan erkänna att jag har prestationsångest och vill vara en duktig flicka, det har jag alltid velat) att jag får skrivkramp och inte kommer någonstans istället.

Den här gången är temat utvecklingspsykologiska teorier och de bara snurrar runt i huvudet på mig, jag blandar ihop dem. Fattar inte riktigt skillnaderna ibland och blir allmänt mest förvirrad av alla tankar som snurrar runt. Vad är liksom skillnaden mellan Piagets tankar om att utvecklingen drivs framåt av vår mognad och den medfödda förmågan nyfikenhet och Vygotskijs om att vi använder redskap för att utvecklas? Var det ens de som tänkte det eller var det någon annan? Företräder både Skinner, Watson och Pavlov samma teori eller är det olika teorier med samma samlingsnamn? Hur ska jag kunna tolka och analysera en annan (examinerad!) lärares handlingar och tankar?

Tänk om jag inte klarar det? Tänk om jag blir underkänd (hemska tanke)? Kommer jag då orka ta tag i att rätta till felen samtidigt som kursen fortsätter i ett rasande tempo mot nya uppgifter? Har jag motivationen som krävs? Eller, det kanske inte handlar om det (motivation) utan om huruvida jag har lärt mig att slitet med att skriva texten (beteendet) kommer att belönas när det är klart?

1 kommentar:

Lotta sa...

Klart du klarar hemtentan! Min svårighet är att veta när man är klar... man kan g´heka tiden ändra om ngt. En liten omformulering här och ska verkligen detta stycket ha denna rubriken... Jag vet lite vad du går igenom. Men det kommer gå toppen Lina! Har börjar säga till mig själv att om jag får komplettering får jag veta vad som behöver förbättras och ändras. Dessutom kan en komplettering göra att man faktiskt befäster sin kunskap. Sen framför allt Lina... ta det när det kommer. Ingen idé att slösa energi på det nu. Lycka till vännen!
Kram Lotta