20090317

Påven

Mycket finns att säga om påven, så pass mycket att jag inte tänker försöka göra det här men en sak måste jag få nämna.
Han är nämligen på väg till Afrika Benedictus. Till världens mest AIDS drabbade områden och väljer då att göra ett uttalande:
"Problemet (aids) kan man inte komma till rätta med genom att dela ut kondomer. Det förvärrar bara problemet".

Jag tror att du har fel Benedictus, tycka vad man tycka vill om den sexuella revolutionen och människors sexuella vanor. Men jag tror att det är här för att stanna. Jag tror inte att människor i framtiden kommer att ha mindre sex än de har nu. Jag tror inte att det räcker att han arbetar för "vänskap med dem som lider". Jag tror däremot att sexualundervisning för män och kvinnor och framförallt barn och ungdomar världen över kan få dem att ändra sina vanor så att de i betydligt högre utsträckning använder kondom.
En liten enkel uppfinning i latex som både skyddar mot AIDS, andra könssjukdomar och faktiskt även oönskade graviditeter. En liten grej som faktiskt fungerar oavsett om man är vit, svart, grön eller blå.
Jag tror att påven kan önska hur mycket han vill att människor ska ha färre sexpartners. Det kommer inte att stoppa AIDS. Kondomer kan däremot göra det.

Inga kommentarer: