20090106

Vart är lina?

Om du den närmaste tiden vill hitta mig så föreslår jag att du letar i lägenheten vid datorn. Den är ju bärbar så först får du hitta datorn och när du väl gjort det så kan du även finna mig.
Jag har nämligen köpt en ny dator och ska ge mig på att sortera alla mina kort på nytt. Min kära faster (genom min kära pappa) har nämligen tipsat om ett för mig nytt sätt att sortera korten och eftersom hon tar betydligt fler kort än vad jag gör så litar jag på att hon vet vad hon pratar om.

Upptäckte dessutom att en hel del av korten från mina år på Ny Generation är märkta med fel datum. Någon/några av kamerorna var alltså fel inställda så att kort som i själva verket togs under 2006 är märkta med 2002. Jag har lite att göra! Tur att det är ett roligt jobb som kommer att väcka många roliga minnen till liv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Du har inte lust att berätta lite mer om tipset? Är själv fotointresserad.

Linas sa...

visst kan jag det!
jag har alltid förut sorterat mina kort efter datumet då jag tog dem. Jag har alltså haft en mapp med namnet 2008 och under den tex 20080322 påsk, 20080625 midsommar osv och har tyckt att det har fungerat.

Det nya tipset jag fick var att istället sortera dem efter händelsen så i det nya systemet finns en mapp för födelsedagar och i den undermappar tex 2008xxxx pappa 45. en mapp för semestrar, i den undermappar för kusten, utomlands osv, i dem mappar med datumet för händelsen och något ledord. sedan får man ju använda mappar som passar för ens egna bilder studenter, natur, jul, fest osv beroende på vad man fotar för något.
utöver dessa har jag gjort en mapp för olika personer där jag lägger kort som inte hör till någon speciell händelse, om jag tagit porträttskort på någon eller bara fotat en vanlig dag.
Dessutom använder jag mig av taggar (har vista) och kan därför söka på hav och få upp alla med den taggen, eller pappa och få upp kort på honom från både födelsedagar och semestrar osv.

FAster (som tar flera tusen kort varje år) tycker att det här är det allra bästa sättet för att lätt hitta korten, det är svårt att komma ihåg vilken födelsedag som kalle var med på och vilken lisa var med på efter något år.

Hoppas du fattar hur jag menar!