20090116

elit- elitutbildningar

Nu är det klart vilka skolor som ska få anordna de nya elitprogrammen, ett projekt som ska startas upp i höst. Tio stycken skolor runt om i landet där de allra bästa eleverna, eliten, ska få gå.
De ska få de allra bästa lärarna och möjlighet att läsa på högskola eller universitet redan under gymnasietiden för att de är de 30 bästa det året i sverige. Eller som skolverket själva formulerar det: "gymnasieelever som har förutsättningar för matematik, naturvetenskap, samhällsvetenskap eller humaniora stimulans i sin kunskapsutveckling."

Jag måste medge att jag inte riktigt tycker om idén. Givetvis ska den elev som är intresserad av matte eller historia få stöd, stimulans och stora möjligheter att utvecklas och lära sig i sin egen takt. Precis som att den som är praktiskt eller estetiskt lagd eller har stort intresse för en idrott ska få möjlighet att utveckla det. För de senare finns redan idag idrottsgymnasier och estetiska linjer dit man får ansöka med speciella prov och kriterier.
Men jag tycker ändå att det är skillnad mellan dessa två olika verksamheter eftersom det när det handlar om idrottsgymnasierna aldrig talas om någon elit, de allra duktigaste unga fotbollsspelarna, ryttarna, orienterarna och volleybollspelarna finns med stor sannolikhet på något av dessa eftersom de satsar på sin sport. Men långt ifrån alla på ett idrottsgymnasium tillhör eliten i sverige och jag har aldrig hlrt någon tala om dessa unga idrottare som en elit. Aldrig, trots att jag gått på ett gymnasium med både fotbollsgymnasium, volleybollsgymnasium och möjlighet till andra specielidrotter. Trots att jag själv ett tag funderade läsa i Skara för att kunna gå på det orienteringsgymnasium som fanns där.
Istället vet jag ju att jag absolut INTE är/var någon talang på något sätt (kanske hade jag inte ens kommit in, vad vet jag). Jag skulle också kunna nämna personer vid namn som har gått idrottsgymnasium och som inte tillhör eliten i sverige, de har helt enkelt velat varva sina studier med ett av sina intressen.
På dessa nya gymnasieprogram däremot talar man om en elit, det finns bara plats för de absolut bästa och det är väldigt tydligt att det är dessa man vill åt. Det bli en väldigt tydlig elit som skiljs ut från mängden på ett sätt som inte sker med hjälp av andra utbildningar i Sverige idag.

Borde inte skolverket, staten istället göra en bred satsning som når ALLA elever i de svenska gymnasierna?
Satsa på hög lärartäthet med lagom stora klasser, mer kompetensutveckling för lärarna, bra läromedel, tillräckligt med material och en stimulerande miljö?
Så att alla har samma möjlighet att utvecklas och motiveras i sina studier, inte bara de som har specialkunskaper eller intressen och dessutom föräldrar som har ekonomiska möjligheter att betala boende för sin tonåring i en annan stad, i en annan del av landet?

Låt alla våra ungdomar få samma möjlighet till en bra utbildning.

Inga kommentarer: